Ako telefonovať
Pridané 20.1.2011
Väčšina z nás sa kedysi v škole, pravdepodobne na hodinách brannej
výchovy učila „ako telefonovať záchranárom“ či „ako privolať sanitku“.
Realita a a najmä skúsenosti dispečerov však vravia o opaku. Pokúsme
sa preto zhrnúť najdôležitejšie zásady správneho volania na zložky záchranného
systému.
Predstavenie sa
Ihneď pri nadviazaní rozhovoru veľmi vecne, stručne a zrozumiteľne
uveď svoje:
- meno, priezvisko, titul
- špeciálnu kvalifikáciu (napr. inštruktor potápania, vodný záchranár
či hoci aj potápač s kvalifikáciou OWD)
- hodnosť, funkcia, postavenie (napr. vedúci potápač, veliaci dôstojník,
organizátor akcie...)
- vzťah k postihnutému (príbuzní, priateľ, zákazník, podriadení....)
Postihnutý potápač
Rovnako vecne a bez zbytočných emócií popíš osobu a stav potápača:
- počet postihnutých
- pohlavie, vek
- aktuálny zdravotný stav
- popíš druh predlekárskej pomoci, ktorú si doposiaľ vykonal
Miesto a polohu
Udaj miesto udalosti svoju aktuálnu polohu:
- názov ulice, jazera, ostrova, zálivu či plavidla
- v prípade možnosti GPS, presné zemepisné súradnice
- výrazné orientačné body v okolí
- možnosti a spôsob príjazdu (príletu, priplávania)
Ďalšie užitočné rady
V prípade komunikáciou so zložkami záchranného systému platia aj ďalšie
pravidlá:
- nikdy neukonči rozhovor ako prvý, ale počkaj kým ho uzavrie dispečer
- popíš špeciálnosť situácie a zdôrazni, že ide o potápačskú nehodu
- slová zvoľ racionálne, rozprávaj čo najmenej a k veci
- vyhni sa prílišnému subjektívnemu zhodnoteniu situácie
- počkaj na otázky operátora
Peter Mráz
Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Potápaniu sa
venuje 5 rokov.
Ako absolvent Lekárskej fakulty UK v Bratislave sa angažuje
Najmä ako odborný lektor kurzov prvej pomoci a resuscitácie.
V súčasnosti pôsobí ako lekár na Klinike anestéziológie
a intenzívnej medicíny FNsP Bratislava Ružinov.
Napíš autorovi
|