Elektronika na palube
Pridané 9.10.2012
Žijeme v „elektronickej dobe“. Počítače, smartfóny a ďalšie hračky
sa stali súčasťou nášho života. Už dávno sme si zvykli na to, že ich
používame takmer všade. Preto sa nám letuškin či stewardov oznam: „
...... ubezpečte sa prosím, že vaše elektronické prístroje, hry, laptopy,
CD prehrávače zapnete až v intervale minimálne 10 min od vzletu lietadla.
Upozorňujeme tiež, že Vaše mobilné telefóny musia zostať vypnuté počas
celej doby letu......”, zdá trocha bizarným.
Mnohým je nám čudné ako môže niečo tak malé, ako nevinná elektronika
typu Gameboy, mohlo narušiť priebeh letu.
Ako navigujú lietadlá
Vysvetlime si najskôr, akým spôsobom piloti navigujú lietadlá z bodu
A do bodu B. Moderné lietadlá sa navádzajú cez celosvetovú sieť malých
stacionárnych rádiových vysielačov. Tieto stanice emitujú 120 až 140
wattový signál. V porovnaní s rádiovými vysielačmi FM staníc ide o rádovo
oveľa slabší signál, navyše prenášaný na dlhšiu vzdialenosť.
Pri pristávacom manévri si posádka lietadla pomáha okrem navigačného
signálu pomáha ďalším, ktorý vedie lietadlo po precíznej zostupovej
dráhe až na runway. Aby oba systémy pracovali spoľahlivo, sú príslušnými
orgánmi (lokálne Ministerstvá spojov) tieto navigačné frekvencie vyhradené
leteckej preprave, aby sa eliminovalo potencionálne rušenie.
Uvedený systém pracuje zvyčajne spoľahlivo, až pokiaľ sa na scéne neobjaví
ďalší signál. A takým môže byť napríklad aj prenosný vysielač.
Rušenie signálu
Všetky elektronické prístroje, ktoré počas bežného dňa používame (notebooky,
smartfóny, CD prehrávače, TV aj elektronické hry) vysielajú rádiové
vlny, to jest formu elektromagnetického žiarenia. Vo všeobecnosti sú
na frekvenciách ich hlavných procesorov. Emitované vlny z týchto prístrojov
môžu spôsobiť vzájomné rušenie sa. Ako príklad uveďme dočasné prerušenie,
či zoslabnutie vysielania TV či rádia ak súčasne prijímaš telefonický
hovor.
Interferencie medzi domácimi spotrebičmi (počítač, detské monitory,
...) riešime často len ich premiestením či pootočením antény. Ale to,
čo je v našom domove drobnou mrzutosťou, nemusí mať vo vzduchu vo výške
niekoľkých kilometrov nad zemou jednoduché riešenie.
Aj keď je v prípade domácich elektronických prístrojov, maximálna povolená
radiačná úroveň v záujme obmedzenia interferencií regulovaná, obyčajne
je elektromagnetická radiácia niekoľko krát silnejšia, ako signál typický
pre účely navigácie. Často je v rozmedzí leteckej navigácie – teda v
šírke vlnového pásma od 108 po 118 MHz.
Tí z vás, ktorí dávali pozor na hodinách fyziky, budú mať pri čítaní
týchto riadkov pocit, že hliníkový povrch moderného lietadla bude efektívne
chrániť externé navigačné antény od zblúdeného signálu emitovaného elektroniky
vo vnútri lietadla. Bohužiaľ, nie je tomu vždy tak. Zblúdený elektromagnetický
signál môže narážať vo vnútri hliníkového obalu lietadlovej kabíny a
dokonca postupne narastať.
Signál môže nakoniec uniknúť cez niektoré z malých okien. V mimoriadne
nepriaznivých prípadoch, môžu vonkajšie navigačné antény korábu zachytiť
signál, ktorý je schopný vychýliť lietadlo zo želaného kurzu.
Mobilné telefóny
Mobilné telefóny, na rozdiel od ostatných elektronických hračiek emitujú
silnejší signál, pretože na zemskom povrchu musia byť v “dohľade” svojho
GSM vysielača. Pretože zóna “dohľadnosti” je často limitovaná, často
sa využívajú identické frekvencie vo viacerých operačných územiach tak,
aby bolo pokryté celé územie. Keď sa mobil v kabíne lietadla dostane
do výšky hoci len niekoľko 100 metrov, ocitne sa v dosahu viacerých
veží. V dôsledku tejto skutočnosti môže saturovať sieť a spôsobiť masový
elektronický zmätok.
Neraz sa v minulosti stalo, že siete mobilných telefónov obmedzili
komunikačné a navigačné frekvencie lietadiel. Väčšina aeroliniek preto
vyžaduje (a kontroluje) svojich pasažierov vypnutie ich mobilných telefónov
najmä v čase, keď sú lietadlá ešte na zemi. Práve vtedy posádka lietadla
realizuje kritickú kontrolu a kalibráciu senzitívnych navigačných systémov.
A čo palubné prístroje ?
Istotne sa teraz čuduješ, ako potom fungujú zabudované palubné prístroje,
komunikačné prostriedky alebo zábava na palube a či sa nerušia navzájom.
V skutočnosti sa nerušia z dôvodu, že musia spĺňať prísnejšie regulácie
vysielaného signálu a prejsť množstvom náročných skúšok potvrdzujúcich
ich spoľahlivosť. Sú nielen špeciálne dizajnované a testované, aby sa
preukázala ich kompatibilita s navigáciou lietadla, ale tiež navyše
chránené pred vzájomnou interferenciou.
Telefóny na palubách lietadiel, z ktorých si môžeš zavolať (aspoň tak
je tomu v Economy Class) používajú na svoju prevádzku satelitné komunikačné
systémy. Tieto operujú na frekvenciách v pásmach, odlišných od terestriálnych
GSM operátorov.
Aké reálne je nebezpečenstvo
Po dnešný deň nebol preukázaný žiaden konkrétny prípad leteckej nehody
s priamou príčinou, za ktorou by stálo používanie prenosných elektronických
zariadení. Mnohým, sa preto teória rušenia navigačných prístrojov lietadla
civilnými prostriedkami zdá veľmi nepravdepodobnou. Akoby podobný scenár
bol možný len v lacných katastrofických filmoch.
V súčasnosti je v leteckej preprave zaznamenaných len niekoľko stoviek
prípadov. Je však pravdou, že väčšina prípadov (vyriešených posádkou
priamo na palube) nie je hlásená. Ale napriek tomu, je varovný prst
osudu vztýčený. Experti na leteckú prepravu totiž tvrdia, že takýto
objav je nepravdepodobný, pretože o takto uvažovanom rušení jednoducho
nezostáva záznam. Takzvané „čierne skrinky“ na uchovávanie dát o lete,
záznamovo odrážajú len palubné prístroje v čase nehody. Neposkytujú
však žiadne informácie o tom, či tie údaje boli správne, alebo ovplyvnené
elektronickým rušením.
Facit
Nielen pre náš vnútorný pocit, ale najmä bezpečnosť všetkých pasažierov,
keď nastúpime do lietadla predovšetkým prepneme svoj mobilný telefón
do leteckého režimu, alebo ešte lepšie celkom ho vypneme. Laptop, elektronické
hry či vlastný CD či MP3 prehrávač budeme radšej používať len v čase,
ktorý je posádkou tolerovaný. Rozhodne však nie pri pristávacom manévri
lietadla.
Jana Gondová
Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Potápa sa od
roku 1983.
Ako absolventka FTVŠ UK sa profesionálne venuje športu
v jeho organizačných štruktúrach na rôznych úrovniach.
V súčasnosti je zodpovedná za prácu oblastného zastúpenia
agentúry TdiSdi na Slovensku.
Napíš autorke
|