Pro Dive ChorvŘtsko 
 

Ako si vybrať plavidlo

                                                                                                                         Pridané 26.1.2011

 

Výber správneho plavidla môže výrazným spôsobom prispieť k zdarnému priebehu tvojej potápačskej dovolenky. Ak si zadefinujeme svoje vlastné túžby a očakávania, rozhodne nám to uľahčí výber vhodného typu lode. Môžeš sa tak zamerať na ponuky, ktoré môžu uspokojiť tvoje požiadavky a nemusíš strácať čas či peniaze porovnávaním s ostatnými ponukami na trhu.


Počet ponorov a spôsob potápania

Jestvujú potápači, ktorí majú v pláne stráviť pod vodou čo najviac času. Ak to zvládnu, poslúži im pravdepodobne najlepšie obytná loď. Iným stačí ak sa počas viacdenného pobytu na súši len pár-krát ponoria. Druhej kategórii asi postačia lode s denným rádiusom. Pozorovať prípadne fotografovať podmorský život sa dá prakticky kdekoľvek. Operátory sa väčšinou zameriavajú na určité typy potápania.

Môže ním byť špecializácia na vrakové, útesové, prúdové či potápanie na strmých stenách. Na obytnej lodi si môže potápač vyskúšať väčšinu spôsobov potápania. Naopak lode pre jednodenné výlety obvykle plánujú len určitý spôsob potápania na konkrétnych lokalitách. Ak potápač vie čo chce, podstatne mu to uľahčí výber toho správneho plavidla.


Parametre lode

Dlhšie lode sú obyčajne na menej kľudnej vode stabilnejšie a ľahšie sa riadia. Sú rýchlejšie a vezmú na palubu viac pasažierov. Šírka lode taktiež zohráva úlohu v stabilite lode ale aj v pohodlí, ktoré je schopná poskytnúť svojim pasažierom.

Rýchlosť lode sa naplno prejavuje v prípadoch, kedy je naplánovaný väčší okruh po vzdialenejších potápačských lokalitách. Rýchlejšia loď ich dosiahne pochopiteľne v kratšom čase, čo znamená kľudnejší pobyt, ticho a celkove pokojnejšiu atmosféru. Ak sa loď plaví denne dlhšie ako 3-4 hodiny, nie je možné zvyčajne absolvovať viac ako len dva ponory denne.

Počet ale aj výkon generátorov elektrického prúdu budú určujúcim faktorom podmieňujúcim, či bude na palube po 24 hodín denne elektrický prúd. Jeho prítomnosť súvisí s výkonom čerpadiel na sladkú vodu v sprchách, ale aj splachovaním slanou vodou v toaletách. Dotkne sa ťa však aj vtedy ak si budeš chcieť vypýtať kávu z presso prístroja alebo doplniť potápačské svietidlá či hoci len telefón.


Kapacita a vybavenie

Je potrebné zhodnotiť, či loď skutočne pojme pohodlne deklarovaný počet pasažierov. Ich počet má vplyv na celkovú bezpečnosť ako aj pohodlie ostatných. Preplnené lode sú predpokladom neporiadku, chaosu, dezorganizácie a môžu v skutočnosti môžu byť potencionálnym zdrojom problémov.

Priestranný salón znamená možnosť večerného spoločenského života ale aj zmysluplné trávenie času v prípade nepriaznivého počasia. V trópoch, kde sa pomerne skoro stmieva, môže padnúť vhod aj kvalitná hifi veža a ozvučnenie lode. Dôležitá je však aj ochrana pred slnkom. Nie každý preferuje opaľovanie sa a veľmi ocení tienenú palubu. Počet palúb a „zákutí“ lode sú určujúcim faktorom, či sa ti na lodi podarí nakoniec si nájsť svoje vlastné súkromie v prípade, že si introvertnejší typ alebo si chceš len odpočinúť od v intímnom stretnutí s dobrou knihou.


Potápačské doplnky

Kompresor je spolu s motorom lode a generátorom srdcom plavidla. Hlučný alebo príliš pomalý kompresor s malou kapacitou, dokážu strpčiť životy na palube aj pri sebaobetavejšom výkone posádky. Ak má plavidlo dve sady fliaš pre príslušný počet potápačov, výrazne sa tým zjednodušuje realizácia opakovaných ponorov. Veľkoryso riešená potápačská paluba s dostatkom miesta na odkladanie osobných aj potápačských vecí poteší každého potápača. Platforma na korme lode doplnená o špeciálne rebríky či stupienky zvyšujú bezpečnosť vstupu aj výstupu z vody. Nádrže na sladkú vodu, alebo vonkajšie sprchy slúžia na oplachovanie výstroja po ponore.


Kapitán a posádka

Personál lode je rovnako dôležitý ako plavidlo samé. Aj najlepšie vybavená loď nie je zárukou príjemného výletu ak má zlého prevádzkovateľa. Nevhodný operátor dokáže byť nielen nepríjemný ale dokonca aj nebezpečný. Nie je zlým nápadom si preveriť bezpečnostné záznamy a evidenciu posádky, ktorá vás bude mať na starosť. Všímaj si dobré renomé lode. Rovnako je dobré keď posádka rozpráva rovnakým jazykom ako ty.

Ak má navyše aj licencie a certifikáty k vedeniu potápačských zájazdov – je to len na prospech veci. Dôležitý je aj počet asistentov a inštruktorov potápania. Niektoré ponuky prevádzkovateľov sú zamerané na začiatočníkov – iné na pokročilých potápačov. Ak potrebuješ vedenie ponorov, nájdeš na plavidle s väčším počtom inštruktorov vhodnejšie podmienky ako na iných. Kapitán v spolupráci s vedúcim potápačom vyberajú lokality podľa počasia a priania zákazníkov.

Musíš posúdiť, či zodpovedajú tvojim očakávaniam. Ak si napríklad začiatočník, zváž či ísť na výlet s pokročilou skupinou. Rovnako aj naopak, pokiaľ máš väčšie ambície, nebude ti vyhovovať potápačský program pre začiatočníkov. Miešať sa dá turistov s fotografmi ale už ťažšie pokročilých dekompresných potápačov s tými, ktorí sú po prvýkrát na lodi. Pred objednávaním lode je preto vhodné zistiť uvedené skutočnosti.


Spoločník

Ak nemáš svojho stáleho partnera, budeš musieť spoločníka na potápanie nájsť na lodi. Skúsenosti a schopnosti rôznych potencionálnych partnerov môžu byť veľmi rôzne. Tak ako sa tvojim spoločníkom môže stať inštruktor s dlhoročnou praxou, môže ním byť čerstvý absolvent kurzu potápania. Pred rozhodnutím sa dať dohromady s niekým zober do úvahy úroveň vlastných schopností a skúseností a konkrétne podmienky nad aj pod hladinou. Pochopiteľne ak ti partner nesedí budeš môcť kedykoľvek potápanie prerušiť.


Finančná čiastka

Prevádzkovatelia lodí si účtujú dosť rozdielne ceny, za ktoré ponúkajú odlišnú úroveň služieb. Pre objektívny pohľad je potrebné, aby sa vzalo v úvahu všetko čo ponúkajú a čo je ich súčasťou. Z hľadiska potápačských služieb býva v cene potápačského balíčka:

- zapožičanie fliaš a záťaží
- plnenie fliaš vzduchom na určitý počet ponorov
- Divemaster, popis ponorov
Inde môže byť v cene takzvané „non-limit“ potápanie pre ľubovolný počet ponorov, plnenie fliaš nitroxom, či doprovod Divemastra na každý ponor.

Na denných lodiach môže ale nemusí byť v cene obed alebo nápoje. Na live-boats sa účtuje plná penzia a zriedkavo aj polpenzia zahŕňajúca raňajky a obed. Platí tiež nepísané pravidlo, že za pobyt na nových a krajších lodiach zaplatíme viac, než na plavidlách už na pohľad starších a menej zachovalých. Výnimkou sú samozrejme oldtimere ale aj repliky starých pravidiel s ultramoderným vybavením.


Jana Gondová

Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Potápa sa od roku 1983.
Ako absolventka FTVŠ UK sa profesionálne venuje športu
v jeho organizačných štruktúrach na rôznych úrovniach.
V súčasnosti je zodpovedná za prácu oblastného zastúpenia
agentúry TdiSdi na Slovensku.

Napíš autorovi

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 8. januára 2016