Pro Dive ChorvŘtsko 
 

Strach z lietania

                                                                                                                         Pridané 13.8.2013

 

Aj ty patríš k tým, ktorí sa po nalodení na palubu lietadla orosí čelo?
Aj ty reaguješ podráždene na každý hlučnejší zvuk v lietadle, ktorí považuješ za chybu na motoroch?
Aj ty potrebuješ na absolvovanie hoci i krátkeho letu niekoľko silných drinkov ?

 

Nič si z toho nerob! V súlade so štúdiou Boing Company, je v určitom zmysle až každý tretí pasažier nejakým spôsobom ovplyvnený strachom z lietania. A ich počet rozhodne neklesá! Strach, od kedy existuje, bol a ešte stále je potrebný pre život a prežitie človeka. Do tejto miery je strach niečo celkom prirodzeného. Každý človek trpí niekedy, respektíve v nejakej situácii strachom. Pri tom je však nutné rozlišovať medzi reálne opodstatneným a nereálnym, čiže neopodstatneným strachom. Kto sa pri sile vetra 10 v Severnom mori nachádza na plachetnici, bude istotne pociťovať obavy a každý to bude chápať. Strach pred malou mačkou alebo pavúkom sa však už nemôže pokladať za normálny.

Potápači, ktorí sa boja lietania, majú len veľmi limitované možnosti si dobre zapotápať. V podstate väčšinu „veľhlasných“ svetových destinácií nie je možné dosiahnuť autom. V neposlednom rade zohráva určitú úlohu aj čas, za ktorý je možné sa na lokalitu prepraviť. V mnohých prípadoch, „precestované“ dni akoby ukradli z beztak  cenného dovolenkového času.  

 

Najskôr to pozitívne

Určite si už počul alebo čítal, že “lietanie je bezpečnejšie ako cestovanie autom“. Racionálne vzato, je to „nezpochybniteľná“ pravda. Lietanie je skutočne považované za najbezpečnejšiu formu transportu. Ak máme uveriť štatistikám, väčšina potápačov, ktorá sa vydá letecky na dovolenku je počas cesty taxíkom, či prostriedkom MHD na letisko v oveľa väčšom nebezpečenstve ako samotný let. Štúdie opakovane zdôrazňujú, že letecká doprava je približne 30 násobne bezpečnejšia ako cestovanie autom.

Problémom podobných argumentov je, že ľuďom nebránia v tom, sa aj napriek racionálnym argumentom báť lietania. Štatistika nepomáha, pretože strach z lietania má len málo čo spoločné s aktuálnym rizikom. Keby to bola pravda, tak by sa asi každý kto sa bojí lietania, bál 30-násobne viacej v aute.

Pravdepodobnosť nešťastia pri lietaní nie je samozrejme nulová. Každý rok zomrie na celom svete na následky leteckých nešťastí v priemere 1000 ľudí. Aby sme si vedeli predstaviť frekvenciu nehôd prepočítanú na jeden let, predstavme si spolu cestujúceho, ktorý lieta raz denne. Na to aby sa aspoň raz zamotal do „smrteľnej „ nehody by musel lietať viac ako 30 000 rokov.

V roku 2000 zomrelo okolo 0,04 leteckých cestujúcich na 100 miliónov osobných kilometrov. Zo štatistického hľadiska to znamená, že určitá osoba musí absolvovať 2,5 milióna letov o dĺžke 1000 kilometrov, kým sa zrúti. Alebo, počítané inak, extrémne často lietajúci človek, ktorý absolvuje asi 500 000 letových kilometrov ročne, sa zrúti približne jedenkrát za 5000 rokov. Toto číslo sa v priemere dosiaľ každý rok znižovalo.

A na dôvažok si predstavme, že z tohto uhla pohľadu, je cesta lietadlom dokonca bezpečnejšia ako prechádzka. Len v Európe je ročne zabitých približne 5 000 chodcov. V skutočnosti oveľa viac našincov zomiera ročne po páde z rebríka alebo utopením vo vani, ako pri leteckých nešťastiach.

 

 

Čo pre bezpečnosť robia aerolinky

Strach z lietania patrí aj medzi dôsledky nepredvídateľných udalostí z 11. Septembra, ktoré spôsobili, že v dnešných časoch je každý cestujúci veľmi citlivý na násilnosti v leteckej preprave. Aj prevádzkovatelia v oblasti lietania, museli pochopiteľne adekvátnym spôsobom zareagovať.

Len málo profesií sa môže svojimi nárokmi rovnať výcviku a kontrolám činnosti pilotov. Po tom čo absolvujú všetky prehliadky, obnovovanie licencií, pokročilé kurzy lietania, tréningy na simulátoroch, lekárske prehliadky a limity nalietaných časov sú jednoducho trénovaní na to, aby pri turbolenciách zostali chladný a rozvážny. Rovnako je tomu aj v prípadoch eventuálneho pristávania na vode či rozličných poruchách motora.

Technici a letiskový personál prezerá každé jedno lietadlo. Po každých nalietaných 25 000 hodinách, sa veľká časť lietadla rozoberie a opäť zloží. Navyše celý systém záložných systémov, ochraňuje pasažierov v prípadoch výpadku niektorého segmentu techniky či zariadenia. 

 

Čoho sa teda báť?

Zatiaľ čo niektorí vystrašený cestujúci pramenia z negatívnej skúsenosti hrozného letu počas búrky, turbolencií a nečakaného pádu výšky alebo núteného pristátia. Iní majú strach z nepopísatelnej výšky, uzavretého priestoru, tesnosti ľudí, nemajúc kontrolu, závratí, terorizmu, nemožnosti si pomôcť či odtrhnutia od drahých.

 

Kedy sa viac bojíme?

Podľa odborníkov, sa strach znásobuje v obdobiach silných a emotívnych životných zmien, akými sú:

  • roky adolescencie
  • či vo fáze „vyletenia z hniezda“,
  • pri intenzívnom zamilovaní sa
  • uzavretí manželstva,
  • pri otcovstve alebo smrti rodičov.

Navyše, strach z lietania rastie s vekom. Ako sa telo a myseľ rozvíja, často sa stáva že aj povodne nevystrašený pasažier sa náhle od určitého krížku na chrbte stane bojazlivým.

 

Čo nám nepomáha

Negatívnu úlohu v rozvoji strachu z lietania zohrávajú najmä médiá, ktoré zoširoka komentujú letecké nešťastia. Pretože pády lietadiel sú zriedkavé, čato dominujú správam. V obasti médií je verejným tajomstvom, že na 1000 vrážd len približne 2 sa dostanú do správ. Zatiaľ čo v prípade 1000 zosnulých v lietadle, sa až 140 dostane do novín.

 

Prejavy strachu

Medzi časté symptómy strachu, ktoré sú vastne prirodzenou odpoveďou tela na imaginárne nebezpečenstvo, zahŕňame:

  • svalovú triašku
  • bledosť pokožky
  • sťažené či obmedzené dýchanie
  • bolesti v hrudnom koši
  • brušné a črevné problémy
  • potenie sa, vlhké ruky
  • čudné pocity, záchvaty paniky
  • strata chuti do jedla, zvracanie
  • slabosť a závrate
  • sucho v ústach

Prvé symptómy často začínajú po rezervácii už týždne alebo dni pred vlastným termínom letu. Sú známi ľudia, ktorí nemôžu na termín letu resp. návratu myslieť, príp. ho plánovať, pretože podvedome neveria na prežitie. Často potom dochádza k pozoruhodným náznakom nešťastia a mnohí by najradšej let opäť odvolali. Podľa miery strachu z lietania sa pozorujú nasledujúce symptómy. Pritom samozrejme chýbajú reakcie tých ľudí, ktorí zo strachu vôbec nelietajú.

 

Ako s ním bojovať


Mnohí ľudia trpiaci strachom z lietania sa lietaniu jednoducho vyhýbajú. V dnešnej dobe sú s tým však sčasti spojené tak veľké profesijné a sociálne nevýhody, že takmer nie je možné unikať lietaniu na večnosť. Lietadlo sa stalo masovým dopravným prostriedkom; so stúpajúcou tendenciou. Preto je potrebné proti strachu z lietania niečo podniknúť.

Ustrašení cestujúci môžu teraz bojovať so strachom z lietania prostredníctvom množstva dostupnej literatúry, špecializovaných webovských stránok ako aj vďaka rôznym kurzom a odborným seminárom. Tieto programy ponúkajú širokú škálu inštrukcií, zahŕňajúc celú šírku od relaxačných techník, cez porozumenie zákonov aerodynamiky až po pravidlá údržby lietadiel.

 
 

Ako získať nad sebou kontrolu

Pochopenie a priznanie svojho strachu, sú prvým krokom k tomu, aby si sa začal cítiť komfortne vo vzduchu. S trochou sústredenia a snahy však môžu byť aj len letecky dosiahnuteľné potápačské destinácie v tvojom rozsahu. Záverom sa pokúsme si zhrnúť hlavné stratégie boja so strachom v lietadle:

 

- Zjednodušuj veci. Nechaj si dostatok času na príchod na letisko a check in. Nepokúšaj sa napasovať sa do úzkeho časového úseku pred odletom. Pridá ti to na strese a náhlení aj strachu.

- Necestuj na prázdny žalúdok. Vyhýbaj sa slaným jedlám, ktoré vedú k plynnatosti či diskomfortu. Keď pocítiš gravitačný ťah pri pristávaní a vzlete, stiahni žalúdok svalmi aby si zmiernil tieto !zvláštne” pocity.

- Zostaň riadne hydratovaný. Ale vyhýbaj sa káve, alkoholu a karbonizovaným nápojom. Kofeín zohráva úlohu stimulanta a môže prispieť k strachu ktorý pocítiš. A navyše plyny v žalúdku, z karbonizovaných nápojov môžu počas letu expandovať s postupnou výškou lietadla.

- Sústreď sa na to „kam“ ideš. A nie „ako“ sa tam transportuješ. Nastav si hodinky na lokálny čas cieľovej destinácie. Predstav si prekrásny ostrov kde už čoskoro budeš ponárať svoje najkrajšie ponory v živote.

- Zober si so sebou pero a blok. Napíš si, čoho presne sa bojíš a pomenuj adresne svoje pocity. Pomôže ti to v ich prekonávaní. Zamestnávaj svoju myseľ. Zober si dobrú knihu, počúvaj svoju obľúbenú hudbu, píš dopisy, hrej hry či pracuj na laptope.

- Posádke povedz že si ten, čo sa bojí lietať. Požiadaj ich na predčasné nalodenie sa lietadla. Zabukuj si najpriamejší možný let a žiadaj o miesto v chodbičke. Pocitovo je tam viac miesta a je to menej klaustrofobické.

- Ubezpečuj sa, že zvuky v lietadle aj keď pre teba nezvyčajné sú normálne. Očakávaj nejaké turbolencie počas letu. Uvažuj o vzduchu ako o oceáne v neustálom pohybe. Turbolencie akokoľvek nepríjemné – nie sú nebezpečné.

 

Prajeme príjemný a nie príliš rušený let!



 

Jana Gondová

Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Potápa sa od roku 1983.
Ako absolventka FTVŠ UK sa profesionálne venuje športu

v jeho organizačných štruktúrach na rôznych úrovniach.
V súčasnosti je zodpovedná za prácu oblastného zastúpenia
agentúry TdiSdi na Slovensku.

Napíš autorke


 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 8. januára 2016