Pro Dive Chorvátsko 
 

AKO na Safety Stop .... alebo PIPPO radí, ako to všetkým riadne osladiť na bezpečnostnej zastávke

 

Pridané 13.11.2020

 

VAROVANIE: Priatelia – neskúšajte to doma!
PIPPO sa týmto „antinávodom“ pochopiteľne len snaží byť vtipný.

 

 

Všetci vieme, že jedným z najčastejšie spomínaných atribútov rekreačného potápania je realizácia výlučne bezdekompresných ponorov.  Rovnako je nám však jasné, že vlastne každý náš ponor je v podstate dekompresný. Vždy, keď pod vodou dýchame stlačený vzduch, alebo inú zmes plynov absorbuje naše telo časť inertných plynov. Práve tieto musia byť v záujme zmenšenia rizika získania dekompresnej choroby /DCS/ ešte pred vynorením sa na hladinu z nášho tela vysýtené. V rámci prevencie, pred rozvojom DCS učia všetci inštruktori bez výnimky svojich študentov kurzov potápania aj realizovanie tzv.“bezpečnostnej zastávky“. PIPPO, ako potápačský samouk má na toto preventívne opatrenie nielen svoj názor, ale aj vlastný recept. A o tom to dnes bude.....

 

 

Načo zastávka

Darmo budú certifikačné agentúry poukazovať na svoje skúsenosti, márne sa ťa budú pokúšať vedci z tímu Divers Alert Network /DAN/ globálnej potápačskej organizácie zaoberajúcou sa monitoringom, systematickým spracúvaním a definovaním preventívnych opatrení v rámci potápačskej medicíny presvedčiť. Ty predsa chceš byť ako PIPPO frajer, chlapík na ktorého fyziologické ba ani fyzikálne zákony neplatia. Máš skúsenosti a svoj rozum. Dobre vieš, že bezpečnostná zastávka je len výplodom ziskuchtivých majiteľov potápačských základní, ktorí chcú mať svojich zákazníkov čo najskôr v bezpečnej hĺbke. Tá ich takzvaná zastávka v záujme bezpečnosti je len umelým predlžovaním času ponoru, za ktorý im klienti platia.

Tvrdia, že odhliadnuc od desaturačného aspektu, je zastávka v 5-tich metroch pre potápača vhodnou príležitosťou na ukľudnenie a skoncentrovanie sa pred záverečným výstupom na hladinu. Vraj je táto fáza výstupu typická najčastejším výskytom potápačských nehôd. Ale to by PIPPO nemal ten správny adrenalín! Buď ju teda celkom vynecháva (a tak môže zostať dlhšie na dne) alebo ju aspoň riadne ostatným znepríjemňuje.

 

Hĺbka a poloha

Brifing pred ponorom býva zvyčajne nabitý striktnými pravidlami o tom aké postupy je počas výstupu treba dodržiavať. Nebudú v ňom chýbať návody a nariadenia definované vedúcim potápačom. Ale PIPPO predsa vie svoje. Nebude predsa ako nejaký zelenáč využívať na bezpečnostnú zastávku rôzne dekompresné hrazdičky, rebríky, laná či tyče.

Namiesto toho si vždy zvolí zastávku vo voľnej vode. Umožní mu to prekrásne oscilovať okolo doporučovanej hĺbky 5 metrov. Raz bude hore na 2 metroch – a inokedy zase spadne na 9 metrov. Aspoň budeš mať spolu s PIPPOM prehľad, kto ako napĺňa predstavy Divemastra. Čo tam po ideálnom vysycovacom pásme, hlavné je aby to sedelo v priemere!

Ďalším spôsobom ako môžeš na seba upútať pozornosť je poloha tela, v ktorej realizuješ zastávku. PIPPO v žiadnom prípade nestoj staticky. To by bol príliš ohľaduplný k potápačom – kolegom, ktorí rovnako ako ty práve dekomprimujú na bezpečnostnej zastávke. Namiesto toho sa PIPPO zásadne zmieta, ako pri tanci Svätého Víta. Kope nohami, máva pažami a výhražne gestikuluje. Babám sa určite hlboko vryješ do pamäti, ak sa ti pri tom podarí zhodiť im masku z tváre, či aspoň presne zamieriť lakťom do mäkkých častí ich tela.

 

Kde zastať

Niektorí jedinci majú pocit, že zastávku by mali realizovať na miestach, ktoré im dodatočne poskytujú potešenie z prezerania si útesu či skalnej steny. Tak to teda nie! PIPPO sa celou váhou svojej osobnosti pokúša ich odtiaľ dostať ďalej na vodu, najlepšie pod plavidlo v miestach kde sú vypúšťané splaškové rezervoári, alebo tam kde je ešte aký-taký dosah lodnej skrutky. Pritom ich nabáda, aby sa čo najviac namáhali a v žiadnom prípade im nedovolí relaxovať!

Ak by sa vám to s PIPPOM vymklo z rúk a uvidíte ako vaši druhovia mieria k pomocnému zostupovému lanu, či hrazde visiacej  z plavidla, snažte sa o posledný zúfalý pokus ich dostať aspoň na kotvovú reťaz, ktorá ako predpokladáme bude aspoň riadne hrdzavá, či v lepšom prípade dobre naolejovaná. 

 

Posledné metre

Ak ťa už aj (so škrípajúcimi zubami) prinútia zostať na zastávke, PIPPO radí aby si posledné metre využil na impozantné vynorenie sa z vody. Dobre sa naštartuj a priam sa katapultuj k hladine. Nech ťa ani nenapadne pátrať sluchom aj zrakom po možnej prítomnosti motorových plavidiel ako aj ďalších umelých či prírodných prekážkach. Ak sa ti podarí nabodnúť nejakú nič netušiacu turistku opaľujúcu sa na nafukovačke na vztýčenú pažu, zober to ako bonus navyše.

Hlavné je aby si so sykotom a výkrikom „Hurrá..“ dostal takmer do pol pása von z vody a s ohlušujúcim buchotom a pleskotom dopadol späť na hladinu. PIPPO vie, že by to malo stačiť na to, aby si ťa nepotápajúce sa slečny na palube všimli.

 

Dekompresná príležitosť

A ešte jedna PIPPOVA rada na záver. Ak sa ti podarilo porušiť všetky dekompresné pravidlá, je vynechanie bezpečnostnej zastávky výbornou príležitosťou aby si na vlastnej koži zažil nejakú tú „kesónečku“. Taká jazda v rekompresnej komore sa ti v očiach tvojich rodinných príslušníkov aj náhodných obdivovateliek stane zámienkou aby si sa zaradil medzi starých ošľahaných potápačských bobrov.

 

Úspešné hltanie plynu praje
PIPPO!



Napíš
redakcii

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 8. januára 2021