Stavba a konštrukcia DPV
Pridané
20.5.2017

Ak vynecháme väčšinu exotických typov, je skladba u väčšiny bežných (rozumej rekreačných) DPV približne rovnaká. Každé DPV sa skladá s nasledovných častí:
1 Motorová časť s riadiacou elektronikou
2 Batéria
3 Ochranné puzdro
4 Uzatvárací mechanizmus
5 Vrtuľa s ochrannou dýzou
Motor
V súčasnosti sú všetky komerčne dostupné modely DPV vybavené elektromotormi. Boli to práve elektromotory, ktoré aj používal už Cousteau vo svojich prototypoch v 50-tych a 60-tych rokoch. Motor s pomocou hriadeľa poháňa vrtuľu. Typ a druh motora má vplyv na životnosť, spoľahlivosť a rýchlosť.
Riadiaca elektronika
Ak je motor svalom celého DPV, ktorý nás tlačí vpred, tak potom je riadiaca elektronika jeho mozgom. Podľa typu motora, je zabudovaná viac či menej zložitá elektronika. Je zodpovedná za:
• štartovanie motora
• vypínanie motora
• nastavuje jeho rýchlosť
• zabraňuje prehrievaniu motora
Batéria
Elektromotor v DPV potrebuje na pohon batériu, ktorá mu zabezpečí potrebný prúd aj napätie. Typ a veľkosť (kapacita) batérie, v kombinácií s motorom nám určuje celkovú výdrž DPV. A súčasne sa druh batérie výrazne podieľa na koncovej cene skútra.
Vrtuľa s dýzou
Vrtuľa je časť , ktorá stroj poháňa vpred. Požívajú sa rôzne typy vrtúľ s rôznym počtom listov. Listy, bývajú nastaviteľné, alebo pevné. Smerová dýza (z anglického nozzle), ktorá obopína vrtuľu zefektívňuje pohon aj kontrolu.
Pomocou výberu správnych komponentov, je možné si svoj DPV personalizovať. Výberom ovplyvňujeme parameter, akými sú napríklad cena, spoľahlivosť, komfort, efektivita, rozmery aj výdrž.
Ochranný obal s uzatváracím mechanizmom
Chráni DPV pred poškodením a zabraňuje vode preniknúť k citlivým častiam DPV. Tvar obalu je zodpovedný za hydrodynamický odpor DPV a tým aj efektivitu pohonu. Zložitosť, či naopak jednoduchosť uzatváracieho mechanizmu zasa jeho obsluhu. A nakoniec jeho odolnosť voči tlakovým zmenám vplýva na celkové vyváženie skútra v hĺbke.
Tomáš Kiss
Inštruktor rekreačného aj technického potápania.
Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...).
Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými
skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".
Napíš autorovi
|