Pro Dive Chorvátsko 
 

 

Motory DPV

                                                                                                                   Pridané 24.5.2017

 

 

Motor je zariadenie, ktoré premieňa energiu na mechanickú prácu. Z času na čas je možné dokonca aj v prostredí DPV naraziť aj na rozličné exotické druhy pohonu , akými sú napríklad spaľovací motor, či motor na stlačený vzduch. Tieto sa však väčšinou pohybujú v rovine amatérskych konštrukcií a nie sú reálne použiteľné pre širší okruh potápačov.

Súčasné DPV sú prevažne poháňané elektrickými motormi. Keďže DPV musí mať vlastný zdroj (batériu), je najjednoduchším riešením použitie motora na jednosmerný prúd. Jednosmerné motory fungujú na princípe prepínania polarity magnetickéch polí. Podľa toho či je prepínanie riadené mechanicky alebo elektronicky, ich delíme na motory komutátorové a bezkomutátorové. 

 

Komutátorové motory (brushed DC motors)

Komutátor (klzný kontakt) je mechanický prepínač, ktorého úlohou je meniť polaritu elektrického a tým aj magnetického poľa. Skladá sa z komutátora a kefy. Odtiaľ pochádza aj jeho názov brushed motor (z anglického kefa).

Jeho najväčšou výhodou je jednoduchosť, spoľahlivosť a cena. Motor je mimoriadne spoľahlivý, keďže na chod nie je potrebná žiadna elektronika okrem riadenia otáčok. Pre prípad zlyhania elektroniky je možné zabudovať bypass, ktorý elektromotor pripojí priamo na zdroj.
Medzi nevýhody patrí vyššia hlučnosť a opotrebovanie komutátora. Aby sme ale boli spravodliví, pri opotrebení hovoríme rádovo o tisícoch hodinách.

 

Bezkomutatorové motory (brushless DC motors ) skrátene BK motory

Motory, kde je prepínanie polarity magnetov riadené elektronicky, nazývame bezkomutátorové . Sú to relatívne nové motory. Ich výhodou je vyššia efektivita, presnejšie riadenie otáčok a tichší chod. 

Hlavnou nevýhodou je nutná prítomnosť riadiacej elektroniky. V prípade, že dôjde k jej poruche je motor nefunkčný. Z toho istého dôvodu nie je možné na taký motor umiestniť bypass, ktorý by umožnil pripojiť motor priamo na batériu. Pridaná elektronika pochopiteľne zvyšuje cenu a zložitosť motora.

Samostatnou kapitolou je chladenie motora. Keďže DPV sú určené do vody, sú skonštruované takým spôsobom, aby prebytočné teplo odvádzali do okolitého prostredia. Preto sa neodporúča hlavne BK motory používať na suchu. Samozrejmosťou sú tepelné poistky, ktoré regulujú výkon, či v prípade nutnosti odstavia motor, aby zabránili jeho poškodeniu prehriatím.

 

 

Tomáš Kiss

Inštruktor rekreačného aj technického potápania. Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...). Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".

Napíš autorovi

 

 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 11. februára 2017