|
||||||||||
|
![]() |
Motory DPVPridané 24.5.2017
Motor je zariadenie, ktoré premieňa energiu na mechanickú prácu. Z času na čas je možné dokonca aj v prostredí DPV naraziť aj na rozličné exotické druhy pohonu , akými sú napríklad spaľovací motor, či motor na stlačený vzduch. Tieto sa však väčšinou pohybujú v rovine amatérskych konštrukcií a nie sú reálne použiteľné pre širší okruh potápačov. Súčasné DPV sú prevažne poháňané elektrickými motormi. Keďže DPV musí mať vlastný zdroj (batériu), je najjednoduchším riešením použitie motora na jednosmerný prúd. Jednosmerné motory fungujú na princípe prepínania polarity magnetickéch polí. Podľa toho či je prepínanie riadené mechanicky alebo elektronicky, ich delíme na motory komutátorové a bezkomutátorové.
Komutátorové motory (brushed DC motors)Komutátor (klzný kontakt) je mechanický prepínač, ktorého úlohou je meniť polaritu elektrického a tým aj magnetického poľa. Skladá sa z komutátora a kefy. Odtiaľ pochádza aj jeho názov brushed motor (z anglického kefa).
Bezkomutatorové motory (brushless DC motors ) skrátene BK motory Motory, kde je prepínanie polarity magnetov riadené elektronicky, nazývame bezkomutátorové . Sú to relatívne nové motory. Ich výhodou je vyššia efektivita, presnejšie riadenie otáčok a tichší chod. Samostatnou kapitolou je chladenie motora. Keďže DPV sú určené do vody, sú skonštruované takým spôsobom, aby prebytočné teplo odvádzali do okolitého prostredia. Preto sa neodporúča hlavne BK motory používať na suchu. Samozrejmosťou sú tepelné poistky, ktoré regulujú výkon, či v prípade nutnosti odstavia motor, aby zabránili jeho poškodeniu prehriatím.
Tomáš Kiss Inštruktor rekreačného aj technického potápania. Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...). Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV". Napíš autorovi | ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
© 2010 - Všetky práva vyhradené | Posledná zmena 13. novembra 2020 |