Batéria DPV
Pridané
28.5.2017

Baterky sú zariadenia ktoré ukladajú elektrickú energiu. Existujú rôzne typy ktoré rozlišujeme na základe zloženia. Dnes je sa v DPV používa jeden z 3 typov batérii. Každá ma svoje výhody aj obmedzenia. Preto je nutné výberu batérie venovať zvýšenú pozornosť. Existuje niekoľko merateľných vlastností batérie ktoré by sme mali poznať. To sú
- Kapacita batérie
- Energetická hustota (kapacita na KG)
- Životnosť batérie v nabíjacích cykloch
- Strata kapacity pri skladovaním
- Ako ich skladovať
Ako sú teda na tom jednotlivé druhy batérii ?
Olovené akumulátory (Lead-Acid)
Najstaršia technológia. Používajú sa takzvané bez údržbové oloveno gélové trakčné batérie. Nie sú to tie isté ktoré mame v aute, ale podobajú sa. Takzvané štartovacie batérie ktoré máme v aute dávajú veľký prúd na krátku dobu a nie sú navrhnuté na hlboké vybitie. Trakčné batérie oproti tomu sú stavané na dlhodobý odber. Strata kapacity pri skladovaní je okolo 4% za mesiac. Ich energetická je pomerne nízka čo značí vysokú hmotnosť.
Medzi ich výhody patrí:
- nízka nákupná cena.
- Spoľahlivosť (140 rokov vývoja sa musí prejaviť)
- Odolnosť
- Recyklovateľnosť ( olovené batérie sú najrecyklovanejší produkt na svete, až 95% sa recykluje)
- Možnosť leteckého transportu
- Nemajú pamäťový efekt
Na druhú stranu sú:
- Majú krátku životnosť, typicky 200-500 nabíjacích cyklov
- Musia sa skladovať nabité
- Pri hlbokom vybití dochádza k trvalému zníženiu kapacity.
- Môže dôjsť k prehriatiu pri nabíjaní.
Skladovanie
Batéria sa skladuje plne nabitá. Pravidelným meraním zisťujeme stav a v prípade poklesu pod 70% kapacity opätovne nabíjame. Neodporúča sa skladovať viac ako 2 roky.
Nikel-Metal Hydride (NiMH) batéria
Vyvinuté boli v 70 rokoch a na trh boli uvedené v roku 1989. Sú používané v satelitnej technike. Tato technológia sa presadila hlavne do bežnej elektroniky a nahradila NiCd batérie ktoré boli toxické. Strata kapacity môže po prvom dni dosiahnuť okolo 20% následne sa stabilizuje medzi 0.5 a 4 % za deň. Celkovo môže strata spôsobená samovybitím dosiahnuť za mesiac okolo 30% kapacity. Majú dobrú energetickú hustotu.
Výhody:
- Sú ekologickejšie ako olovené batérie
- Odolné
- Možnosť leteckého transport
- Vyššia kapacita oproti oloveným akumulátorom
- Malý pamäťový efekt
- Je možné ich rýchlo nabíjať
Nevýhody:
- Vyššia cena
- Potrebujú ochranu proti vybitiu ktoré ich môže zničiť, takzvaný Cut-off
- Najväčšie samovybýjanie s pomedzi uvedených batérii.
Skladovanie
Batéria sa skladuje nabitá na približne 40%. Je možné skladovať šesť rokov.
Lítiové batérie (Li-Ion)
Patria k novým batériám. Batérie sa vlastné skladajú z jednotlivých článkov spojených do jedného celku, ktorých nabíjanie a vybíjanie riadi elektronika. Dnes existujú v dvoch verziách Litium-Ion a Litium-Ion Polymér (Li-Pol) pričom posledná menovaná je ešte stále v viac menej v experimentálnom štádiu a tým nie úplne vhodná na použitie v PDV. Sú ekologické a majú vysokú energetickú hustotu. Strata kapacity na mesiac je cca 10%.Vyznačujú sa:
- Najlepším pomerom hmotnosť-kapacita
- Nižším skladovacím vybitím.
- Nemajú pamäťový efekt
- Je možné ich rýchlo nabíjať
Na druhú stranu sú:
- Drahé
- Potrebujú elektroniku
- Majú obmedzenia pri leteckom transporte
Skladovanie
Batéria sa skladuje nabitá na približne 40%. Je možné skladovať 10 rokov.
Pomaly sa v DPV presadzujú Li-Ion batérie ktoré vynikajú svojom kapacitou v porovnaní s staršími typmi batérii. Ich hlavnou nevýhodou je cena ktorá je niekedy č krát väčšia ako NiMH alebo 10 krát väčšia oproti Lead-Acid. Tak isto ich nie je možné transportovať lietadlom.
Ak hľadáte lacnú a spoľahlivú bez údržbovú batériu na 60 minútové ponory je olovená tou správnou voľbou. Pokiaľ potrebujete svoje DPV na ceste do Egypta ale chcete aspoň 2 ponory denne NiMH je vhodná pre vás. Ale ak hľadáte výkon bez kompromisu rozhodne Li-Ion batéria. Výrobcovia si uvedomujú obmedzenia v doprave Li-Ion batérií preto často ponúkajú možnosť dokúpiť k DPV i NiMH batériu ako cestovnú.
Tomáš Kiss
Inštruktor rekreačného aj technického potápania.
Absolvent kurzov v rôznych výcvikových systémoch (PADI, SDI, TDI, GUE...).
Školiteľ, servisný technik, organizátor a propagátor potápania s podvodnými
skútrami, za čo si na Slovensku vyslúžil prezývku "Mr. DPV".
Napíš autorovi
|