Pro Dive Chorvátsko 
 

SMB - povrchové signalizačné bóje

                                                                                                                         Pridané 23.2.2014

 

Často sa nás príbuzní potápačov pýtajú, čo ešte majú kúpiť svojim drahým, ktorí už majú celý výstroj. Ich pohľady pritom zväčša priťahujú nože z titánia, rôzne karabíny, špeciálne vaky či potápačská móda. Nič proti menovaným, ale jestvuje jeden veľmi dôležitý doplnok výstroja, na ktorý sa najmä počas výcviku v našich sladkovodných podmienkach často zabúda. Je ním SMB = Surface Marker Buoy, alebo ako ju u nás nazývame „povrchová signalizačná bója“.


Načo bója

Už z jej označenia vyplýva, že primárnym účelom použitia SMB je označenie miesta potápača v podmienkach, keď je z akýchkoľvek príčin menej viditeľná jeho poloha na hladine. Máme tým na mysli hmlu, hustý dážď, rýchlo prichádzajúcu tmu za súmraku, ale aj vlny či zväčšujúcu sa vzdialenosť od základne na súši či sprievodného plavidla.

Bohužiaľ, potápačská móda sa uberá smerom nevýrazných tmavých farieb a namiesto signálnej oranžovej, žltej či ružovej sa používajú najmä tmavomodrá, šedá a čierna. Potápač, ktorý sa takto odetý ocitne na hladine, je v mnohých prípadoch len ťažko rozoznateľný. Povrchová signalizačná bója svojou proti hladine kontrastnou oranžovou farbou, upúta pozornosť posádok zodiacov či divemastera na lodi oveľa skôr.

V neposlednom rade sa potreba nosenia signalizačnej bóje zvyšuje v lokalitách, so silným prúdením. V prípade ak potápača odnesie prúd od útesu alebo sprevádzajúceho plavidla na otvorené more sa jeho šance na včasné spozorovanie výrazne zvyšujú. Ani nespomínajúc skutočnosť, že záchrancom z hladiny na člnoch, či nebodaj zo vzduchu na vrtuľníkoch môže výrazne uľahčiť dohľadanie potápača na otvorenom mori.

Byť pripravený znamená preto aj v tomto prípade nosenia povrchovej signalizačnej bóje, najlepšiu cestu v rámci zábrany, aby sa z normálnej situácie stala núdzová. Mnohé potápačské plavidlá považujú povrchovú signalizačnú bóju za povinnú súťaž výbavy potápačov.


Otvorené bóje

Povrchové signalizačné bóje majú rúrkovitý tvar. Jednoduchšie typy sú v spodnej časti otvorené. Tento otvor slúži na napúšťanie bóje vzduchom z oktopusu. Otvorené bóje sú najlacnejšie, jednoduché z hľadiska údržby a po zrolovaní aj relatívne kompaktné. Vyrábajú sa z plastov, tepelným lepením švov a v oranžovo-červenej farbe. Ich štandardnou dĺžkou býva 130 cm.

Viacerí výrobcovia využívajú ich plochu, keď do hornej časti bóje umiestňujú nápis s názvom ich spoločnosti, či svoje logo. Otvor na spodku je vystužený olovenými pásmi, ktoré udržiavajú stoporenú bóju vo vertikálnej polohe. Posledným doplnkom je krátky popruh, ktorý uľahčuje zatláčanie bóje pod hladinu pri jej používaní.

Jednou z ďalších výhod otvorených bóji proti zatvoreným je možnosť ich „rozsvietenia“ v prípadoch ak sa potápač ocitne nedobrovoľne na hladine. V takom prípade stačí do bóje odspodu zasunúť svietidlo.


Uzatvorené bóje

Ďalším druhom sú uzatvorené typy bóji. Nemajú na spodku otvor, ale napúšťajú sa cez excentricky umiestnený plastový ventil ústami. Na úplné nafúknutie ich objemu, pritom stačí 4-5 úplných výdychov aj potápačovi s priemernou kapacitou pľúc. Na hladine potom zostávajú v nafúknutom stave a dobre poslúžia aj ako prídavný zdroj vztlaku. S tuhou bójou sa dá dokonca mávať a ľahšie tak upútať pozornosť posádky plavidla. Uzatvorené bóje sa vyrábajú z pevných materiálov typu Cordura šitím. Miernou nevýhodou tohto typu bóje je, že vypustenie vzduchu z uzavretého vnútra je zdĺhavé a na rozbúrenej hladine často aj zložité.


Hybridné bóje

Pochopiteľne jestvujú aj rôzne varianty spájajúce oba skôr menované typy. Otvor v spodnej časti býva niekedy riešený konštrukciou „kačacieho zobáku“. Vytvára tak akýsi mechanický ventil, ktorý umožňuje napúšťanie bóje z druhého stupňa regulátora, ale súčasne zamedzuje úniku vzduchu touto cestou späť. Tento koncept zdanlivo hybridne prepája výhodu napúšťania bóje vzduchom z oktopusu, s výhodou trvale nafúknutého tela uzatvorených typov bójí. V skutočnosti je vypúšťanie vzduchu z bóje dosť prácne.

Hybridné bóje mávajú spravidla väčší vnútorný objem aj nafukovací ventil, ktorý sa dá nafúknuť ústami. Ak majú štandardnú LP koncovku, dajú sa na ne pripojiť aj rýchlospojku stredotlakovej hadice z BCD alebo inflátora suchého obleku. V takom prípade je bójka vybavená pretlakovým ventilom, podobne ako vesta či krídlo.


Farba

Povrchovým signalizačným bójam, je podľa dohôd organizácie C.M.A.S. a ďalších potápačských profesných združení, priradená výhradne len oranžovo-červená farba. V prostredí technického potápania, pre ktoré sú typické hlboké a dlhé ponory sa občas vyskytnú aj problémy, ktoré sa môžu začať už vo vode vo fázy dekompresie. Na „oznámenie“ týchto problémov týmu na hladine, používajú technickí potápači bóju žltej farby.

Z uvedeného vyplýva, že SMB bóje bežných rekreačných potápačov, ktorí ich používajú výlučne na hladine, musia byť oranžovo-červenej farby. Skutočnosť, že sa predávajú aj bóje z jednej strany oranžové a druhej žlté je nielen nepochopením týchto pravidiel, ale asi aj hrubou chybou výrobcu.


Umiestnenie bóje

Predpokladané použitie povrchovej signalizačnej bóje je až po návrate na hladinu. Preto nemôžeme súhlasiť s jej umiestnením v rôznych vreckách, ktoré potápačovi počas celého ponoru visia na karabíne z „D“ krúžku jeho kompenzátora. Takéto umiestnenie je nielen chybné z hľadiska hydrodynamiky potápača (rozumej viac námahy, väčšia spotreba plynu atď.......), ale predstavuje potenciálnu pascu a možnosť zachytenia sa potápača o nylonové lanko či sieť.

Bója, by mala byť predovšetkým zrolovaná, či harmonikovito zbalená a previazaná gumičkou, prípadne velcro systémom, ktoré ju udržia v kompaktnom celku. Uložená by mala byť vo vrecku kompenzátora a tam v pokoji čakať na svoju len občasnú rolu.


Ošetrovanie a skladovanie

Bója patrí k tým súčastiam výstroja, ktoré nevyžadujú žiadnu špeciálnu starostlivosť. Kto chce byť extra precízny, ten si ju spolu s ďalším výstrojom po ponore oplachuje sladkou vodou. Aj v tomto prípade platí, že je dobré ju držať mimo dosahu priameho slnka, aby neprišlo k jej znehodnoteniu. A úplní maniaci ju na zimu rozbalia a skladujú vo visiacej polohe.


Ako si vybrať

Pripúšťame, že SMB – povrchová signalizačná bója sa s trochou zručnosti a dostatočnými potápačskými skúsenosťami dá použiť aj ako dekompresná bója. Asi rovnako, ako sa dajú s horským bicyklom absolvovať preteky v cestnej cyklistike. Ale nalejme si čistého vína a priznajme si, že to jednoducho nie ono! Bežní rekreační potápači si v pohode vystačia aj s lacnejšou signalizačnou bójou.

Inštruktori a aktívny divemasteri, ktorí nesú zodpovednosť za vedenie ponoru, by asi logicky mali siahnuť po bójach s väčším objemom a z pevnejších materiálov. No a v momente, ak sa chystáš vstúpiť do sveta technického potápania s umelými zmesami plynov a dlhými dekompresiami, ťa čaká kúpa minimálne dvoch „pravých“ dekompresných bóji. Jednej v žltej a jedenej v oranžovo-červenej farbe. Pozri náš článok na inom mieste nášho webu: Bóje v potápaní).

 


Ernest Tumann

Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Prvý ponor pod hladinu absolvoval
už v roku 1978. Ako dlhoročný potápač sa intenzívne venuje najmä
výrobe a vývoju potápačského materiálu, výstroja a pomôcok.
Publikuje v časopisoch aj internete. V súčasnosti žije v Rakúsku.

Napíš autorovi


© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 13. novembra 2020