SMB - povrchové signalizačné bóje
Pridané 23.2.2014
Často sa nás príbuzní potápačov pýtajú, čo ešte majú kúpiť svojim
drahým, ktorí už majú celý výstroj. Ich pohľady pritom zväčša priťahujú
nože z titánia, rôzne karabíny, špeciálne vaky či potápačská móda. Nič
proti menovaným, ale jestvuje jeden veľmi dôležitý doplnok výstroja,
na ktorý sa najmä počas výcviku v našich sladkovodných podmienkach často
zabúda. Je ním SMB = Surface Marker Buoy, alebo ako ju u nás nazývame
„povrchová signalizačná bója“.
Načo bója
Už z jej označenia vyplýva, že primárnym účelom použitia SMB je označenie
miesta potápača v podmienkach, keď je z akýchkoľvek príčin menej viditeľná
jeho poloha na hladine. Máme tým na mysli hmlu, hustý dážď, rýchlo prichádzajúcu
tmu za súmraku, ale aj vlny či zväčšujúcu sa vzdialenosť od základne
na súši či sprievodného plavidla.
Bohužiaľ, potápačská móda sa uberá smerom nevýrazných tmavých farieb
a namiesto signálnej oranžovej, žltej či ružovej sa používajú najmä
tmavomodrá, šedá a čierna. Potápač, ktorý sa takto odetý ocitne na hladine,
je v mnohých prípadoch len ťažko rozoznateľný. Povrchová signalizačná
bója svojou proti hladine kontrastnou oranžovou farbou, upúta pozornosť
posádok zodiacov či divemastera na lodi oveľa skôr.
V neposlednom rade sa potreba nosenia signalizačnej bóje zvyšuje v
lokalitách, so silným prúdením. V prípade ak potápača odnesie prúd od
útesu alebo sprevádzajúceho plavidla na otvorené more sa jeho šance
na včasné spozorovanie výrazne zvyšujú. Ani nespomínajúc skutočnosť,
že záchrancom z hladiny na člnoch, či nebodaj zo vzduchu na vrtuľníkoch
môže výrazne uľahčiť dohľadanie potápača na otvorenom mori.
Byť pripravený znamená preto aj v tomto prípade nosenia povrchovej
signalizačnej bóje, najlepšiu cestu v rámci zábrany, aby sa z normálnej
situácie stala núdzová. Mnohé potápačské plavidlá považujú povrchovú
signalizačnú bóju za povinnú súťaž výbavy potápačov.
Otvorené bóje
Povrchové signalizačné bóje majú rúrkovitý tvar. Jednoduchšie typy
sú v spodnej časti otvorené. Tento otvor slúži na napúšťanie bóje vzduchom
z oktopusu. Otvorené bóje sú najlacnejšie, jednoduché z hľadiska údržby
a po zrolovaní aj relatívne kompaktné. Vyrábajú sa z plastov, tepelným
lepením švov a v oranžovo-červenej farbe. Ich štandardnou dĺžkou býva
130 cm.
Viacerí výrobcovia využívajú ich plochu, keď do hornej časti bóje umiestňujú
nápis s názvom ich spoločnosti, či svoje logo. Otvor na spodku je vystužený
olovenými pásmi, ktoré udržiavajú stoporenú bóju vo vertikálnej polohe.
Posledným doplnkom je krátky popruh, ktorý uľahčuje zatláčanie bóje
pod hladinu pri jej používaní.
Jednou z ďalších výhod otvorených bóji proti zatvoreným je možnosť
ich „rozsvietenia“ v prípadoch ak sa potápač ocitne nedobrovoľne na
hladine. V takom prípade stačí do bóje odspodu zasunúť svietidlo.
Uzatvorené bóje
Ďalším druhom sú uzatvorené typy bóji. Nemajú na spodku otvor, ale
napúšťajú sa cez excentricky umiestnený plastový ventil ústami. Na úplné
nafúknutie ich objemu, pritom stačí 4-5 úplných výdychov aj potápačovi
s priemernou kapacitou pľúc. Na hladine potom zostávajú v nafúknutom
stave a dobre poslúžia aj ako prídavný zdroj vztlaku. S tuhou bójou
sa dá dokonca mávať a ľahšie tak upútať pozornosť posádky plavidla.
Uzatvorené bóje sa vyrábajú z pevných materiálov typu Cordura šitím.
Miernou nevýhodou tohto typu bóje je, že vypustenie vzduchu z uzavretého
vnútra je zdĺhavé a na rozbúrenej hladine často aj zložité.
Hybridné bóje
Pochopiteľne jestvujú aj rôzne varianty spájajúce oba skôr menované
typy. Otvor v spodnej časti býva niekedy riešený konštrukciou „kačacieho
zobáku“. Vytvára tak akýsi mechanický ventil, ktorý umožňuje napúšťanie
bóje z druhého stupňa regulátora, ale súčasne zamedzuje úniku vzduchu
touto cestou späť. Tento koncept zdanlivo hybridne prepája výhodu napúšťania
bóje vzduchom z oktopusu, s výhodou trvale nafúknutého tela uzatvorených
typov bójí. V skutočnosti je vypúšťanie vzduchu z bóje dosť prácne.
Hybridné bóje mávajú spravidla väčší vnútorný objem aj nafukovací ventil,
ktorý sa dá nafúknuť ústami. Ak majú štandardnú LP koncovku, dajú sa
na ne pripojiť aj rýchlospojku stredotlakovej hadice z BCD alebo inflátora
suchého obleku. V takom prípade je bójka vybavená pretlakovým ventilom,
podobne ako vesta či krídlo.
Farba
Povrchovým signalizačným bójam, je podľa dohôd organizácie C.M.A.S.
a ďalších potápačských profesných združení, priradená výhradne len oranžovo-červená
farba. V prostredí technického potápania, pre ktoré sú typické hlboké
a dlhé ponory sa občas vyskytnú aj problémy, ktoré sa môžu začať už
vo vode vo fázy dekompresie. Na „oznámenie“ týchto problémov týmu na
hladine, používajú technickí potápači bóju žltej farby.
Z uvedeného vyplýva, že SMB bóje bežných rekreačných potápačov, ktorí
ich používajú výlučne na hladine, musia byť oranžovo-červenej farby.
Skutočnosť, že sa predávajú aj bóje z jednej strany oranžové a druhej
žlté je nielen nepochopením týchto pravidiel, ale asi aj hrubou chybou
výrobcu.
Umiestnenie bóje
Predpokladané použitie povrchovej signalizačnej bóje je až po návrate
na hladinu. Preto nemôžeme súhlasiť s jej umiestnením v rôznych vreckách,
ktoré potápačovi počas celého ponoru visia na karabíne z „D“ krúžku
jeho kompenzátora. Takéto umiestnenie je nielen chybné z hľadiska hydrodynamiky
potápača (rozumej viac námahy, väčšia spotreba plynu atď.......), ale
predstavuje potenciálnu pascu a možnosť zachytenia sa potápača o nylonové
lanko či sieť.
Bója, by mala byť predovšetkým zrolovaná, či harmonikovito zbalená
a previazaná gumičkou, prípadne velcro systémom, ktoré ju udržia v kompaktnom
celku. Uložená by mala byť vo vrecku kompenzátora a tam v pokoji čakať
na svoju len občasnú rolu.
Ošetrovanie a skladovanie
Bója patrí k tým súčastiam výstroja, ktoré nevyžadujú žiadnu špeciálnu
starostlivosť. Kto chce byť extra precízny, ten si ju spolu s ďalším
výstrojom po ponore oplachuje sladkou vodou. Aj v tomto prípade platí,
že je dobré ju držať mimo dosahu priameho slnka, aby neprišlo k jej
znehodnoteniu. A úplní maniaci ju na zimu rozbalia a skladujú vo visiacej
polohe.
Ako si vybrať
Pripúšťame, že SMB – povrchová signalizačná bója sa s trochou zručnosti
a dostatočnými potápačskými skúsenosťami dá použiť aj ako dekompresná
bója. Asi rovnako, ako sa dajú s horským bicyklom absolvovať preteky
v cestnej cyklistike. Ale nalejme si čistého vína a priznajme si, že
to jednoducho nie ono! Bežní rekreační potápači si v pohode vystačia
aj s lacnejšou signalizačnou bójou.
Inštruktori a aktívny divemasteri, ktorí nesú zodpovednosť za vedenie
ponoru, by asi logicky mali siahnuť po bójach s väčším objemom a z pevnejších
materiálov. No a v momente, ak sa chystáš vstúpiť do sveta technického
potápania s umelými zmesami plynov a dlhými dekompresiami, ťa čaká kúpa
minimálne dvoch „pravých“ dekompresných bóji. Jednej v žltej a jedenej
v oranžovo-červenej farbe. Pozri náš článok na inom mieste nášho webu:
Bóje v potápaní).
Ernest Tumann
Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Prvý ponor
pod hladinu absolvoval
už v roku 1978. Ako dlhoročný potápač sa intenzívne venuje najmä
výrobe a vývoju potápačského materiálu, výstroja a pomôcok.
Publikuje v časopisoch aj internete. V súčasnosti žije v Rakúsku.
Napíš autorovi
|