Cestovné kompenzátory vztlaku
Pridané
24.1.2013
Alebo aj cestovné kompenzátory vztlaku (ako ich správne po slovensky
nazývame), sú vyvažovacie zariadenia, ktoré sú primárne určené na potápačské
výlety do destinácií, kam sa prepravujeme prevažne letecky. Ich hlavnou
charakteristikou je preto jednoduchosť, malý objem po „zbalení“ do subtílneho
balíčka a predovšetkým hmotnosť do 3 kg. Práve posledné dve vlastnosti
rozhodujú vo chvíľach, keď sa balíme do cestovného vaku za ďalším potápačským
dobrodružstvom.
Pre koho vlastne sú?
V prvom rade pre potápačov, spoliehajúcich sa radšej na vlastný výstroj,
ktorému dávajú prednosť pred technikou z požičovní a škôl základní roztrúsených
po celom svete. Títo jedinci sú na svoj výstroj zvyknutí, poznajú jeho
stav, technické možnosti a v neposlednom rade tiež čosi ušetria na cene
zápožičného.
Koncept
Z hľadiska konceptuálneho, na trhu „cestovných“ kompenzátorov sú zastúpené
všetky 3 varianty vztlakových zariadení:
- vesty (ADV modely)
- krídla (wings)
- hybridy (využívajúce prvky oboch predchádzajúcich skupín)
Domnievame sa, že z hľadiska ich jednotlivých vlastností, sa nedá jednoznačne
určiť ich výhodnosť či nevýhodnosť pre „cestovné“ účely. Použitie niektorého
z uvedených variantov preto spadá do sféry osobných preferencií každého
jednotlivca.
Hmotnosť
Ako sme vyššie spomenuli, cestovnými nazývame tie kompenzátory vztlaku,
ktorých hmotnosť je menšia ako 3 kg. V časoch, keď letecké spoločnosti
stále prísnejšie obmedzujú povolenú hmotnosť batožiny, je váha potápačského
vaku a stres pri Check-In procedúrach čoraz väčším strašiakom. Čoraz
viac limitujú povolenú (rozumej – bezplatnú) hmotnosť batožiny, preto
sa ráta každých ušetrený gram.
Objem
Podľa fantázie konštruktérov, ale aj spôsobe spracovania, sa dajú cestovné
kompenzátory často poukladať do minimálneho objemu. Jedným z rozhodujúcich
faktorov býva „tuhosť použitého materiálu nafukovaciehoho vaku, ale
aj typ remeňa na upevnenie fľaše a ďalších popruhov. Práve tieto vlastnosti
cestovných kompenzátorov sa zídu vtedy, ak sa snažíme ich poukladať
do potápačského vaku. Na druhej strane, vždy stojí za pokus ich uložiť
aj v rozprestrenom tvare, v ktorom môžu mať prekvapujúco menší objem
ako zrolované.
Vztlak
Nielen v prípade cestovných kompenzátorov platí formulka, že „čím teplejšia
voda, tým tenší oblek a tým menej olovených záťaží“, pretože tým menšia
je potreba vztlaku. Potápačskí teoretici a odborníci píšuci do potápačských
časopisov väčšinou udávajú vztlakovú silu pri „priemernej“ veľkosti
kompenzátora – čísla „M“. Zhodujú sa v tom, že v prípade studeno vodného
chápania kompenzátora (potreba veľkoobjemových zásobníkov, dva ventily,
k nim prislúchajúce regulátory) by mala byť vztlaková sila minimálne
16,5 kg.
Naproti tomu, v prípade v tomto článku rozoberaných teplovodných „cestovných“
postačí len 9 kg. Pravda aj tu platí, že je veľký rozdiel medzi hodnotami,
ktoré sú merané len zavesením „holého“ kompenzátora do vodného priestoru
a hodnotami, ktoré dosahuje BCD pri osadení fľaše a s manekýnom, ktoré
pôvodne deklarovaný objem značne redukujú.
Chrbtová opora
Všeobecne (a to aj v prípade cestovných, či celoročných kompenzátorov
vztlaku) platí, že sa producenti mohli vydať dvojakou cestou. Prvou
z nich je takzvaný „hardpack“, u ktorého ide o plastovú konštrukciu,
tvoriacu kostru celého vztlakového zariadenia. Druhou „softpackovou“
alternatívou je len zhotovenie chrbtovej platne z mäkšieho, penového
materiálu. Oboje môžu byť doplnené o vystuženie platne v krížovej oblasti.
Plusy verzus mínusy, sú aj v tomto prípade jasné. Na jednej strane
je pevnejšie a najmä komfortnejšie nosenie kompenzátora a na druhej
nižšia hmotnosť za súčasnej minimalizácie objemu. Nehľadiac na sekundárny
aspekt, keď zložité a viackomponentné výstuže oveľa dlhšie schnú. Rýchlejšie
vysušenie oceníme, najmä vtedy ak sa balíme na konci lodného zájazdu
pred odletom.
Materiál
Druh a hrúbka použitého materiálu neurčuje len jeho gramáž ale aj pevnosť
a odolnosť vesty. Práve v prípade cestovných variantov BCD sa často
stretávame s tenšími a menej trvácnymi materiálmi. Iste, nevydržia toľko
ako hardcorové krídla pre jaskynné potápanie! Nikto tiež od nich neočakáva,
že vydržia 1000 ponorov! Ale dobrou správou je, že tenšie materiály
oveľa rýchlejšie schnú.
Záťaže
Aj v oblasti cestovných BCD sa vyrábajú oba varianty: obyčajné, pri
ktorých predpokladáme použitie záťažového opasku ako aj integrované,
vybavené dodatočnými kapsami na uloženie olovených záťaží. Každý poskytovateľ
potápačských služieb ponúka v potápačských balíčkoch okrem fľaše aj
opasok so záťažami. Aj preto je kompenzátor bez prídavných vrecák na
olovo ľahším variantom – a práve o hmotnosť sa v prípade cestovných
kompenzátorov hrá.
Odpovede na túto otázku však treba hľadať v predpokladanej teplote
vody. Ak sa jedná o trópy, nielen neoprénu ale aj olova bude menej.
Situácia bude preto odlišná v destináciách, kde sa predpokladá 5-7mm
hrubý oblek a k tomu adekvátne množstvo olova. Vtedy pravdepodobne každý
skúsenejší potápač, siahne po integrovaných záťažiach.
Doplnky
Ako bolo spomenuté, konštruktéri cestovných kompenzátorov sa snažia
znižovať ich hmotnosť aj minimalizáciou použitých prvkov. Menej je aj
doplnkov, ku ktorým patria „D“ krúžky, pracky, zipsové uzávery atď.
Pochopiteľne priaznivci jednoduchých riešení pri takomto koncepte plesajú.
Na druhej strane stoja jedinci, ktorí jednoducho radi nasávajú atmosféru
v potápačských obchodoch, pravidelne si čosi kupujú, svoj výstroj si
kontinuálne dopĺňajú a nadobudnuté doplnky im jednoducho robia radosť.
Tak – tu sa treba asi rozhodnúť.
Popruhy
Najmä v prípade „softpackových“ modelov je potrebné mať na zreteli,
že bude výhodnejšie ak bude kompenzátor vybavený dvoma popruhmi na upevnenie
fľaše. Celý systém bude stabilnejší a veľmi pravdepodobne aj lepšie
sedieť na chrbte potápača. V snahe minimalizovať hmotnosť, sa niektorí
producenti uchyľujú aj k opatreniu, že u prsných kompenzátorov sú popruhy
bez otvárateľných praciek.
Cena
Kúpou „cestovného kompenzátora“ jeho majiteľ v porovnaní s tým „celoročným“
výrazne ušetrí. V prvom rade je to nadobúdacia cena, ktorá je zvyčajne
oproti masívnym a stálym BCD aj o tretinu nižšia. Sekundárne, vlastniť
cestovné BCD znamená väčšiu šancu zmestiť sa do váhových limitov leteckých
spoločností, bez potreby extra platieb za nadváhu batožiny pred odletom
na letiskách.
Ceny cestovných kompenzátorov variujú podľa hmotnosti, vztlaku, koncepcie
stavby výbavy a ďalšieho príslušenstva od 300 Eur – 450 Eur.
Modely na trhu
Do tejto kategórie kompenzátorov zaraďujeme napríklad:
• AERIS Reef Rider
• AERIS 5 Oceans
• AERIS Jetpack Travel
• AQUA LUNG Zuma
• BEUCHAT Masterlift Voyager
• CRESSI Travellight
• CRESSI Air Travel
• DIVE RITE TravelPac
• DIVE RITE TransPac XT
• DIVE RITE Voyager Pac
• HOLLIS Ride Wing Travel
• MARES Prestige MRS Plus
• MARES Hybrid ProTec
• OCEANIC Islander
• OCEANIC BioLite Travel
• RALF TECH Travellight Tech
• SEASOFT TravLite
• SEAQUEST Passport
• SEAC SUB Comfort Plus
• SCUBAPRO T-Sport Plus
• SCUBAPRO Geo
• SCUBAPRO Litehawk
• SHERWOOD Ventura
• SUBGEAR Drake
• TUSA Passage
• ZEAGLE Express Tech DeLuxe
• ZEAGLE Covert
Slovo na záver
Napriek odľahčenej konštrukcii a menšiemu počtu doplnkov, musia aj
cestovné kompenzátory pochopiteľne spĺňať svoju najdôležitejšiu úlohu
– poskytovať svojmu majiteľovi dostatočný vztlak. V prípade tejto kategórie,
je požadovanou hodnotou minimálne 9 kg.
Ale čo sú nám platné nízka hmotnosť a subtílne rozmery, ak kompenzátor
„nepasuje“ na tele potápača? Žiaduce sú preto aj: stabilný „sedenie“
na potápačovi a primeraný strih. Svoju formu by mal kompenzátor držať
aj v nafúknutej polohe.
Ernest Tumann
Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Prvý ponor
pod hladinu absolvoval
už v roku 1978. Ako dlhoročný potápač sa intenzívne venuje najmä
výrobe a vývoju potápačského materiálu, výstroja a pomôcok.
Publikuje v časopisoch aj internete. V súčasnosti žije v Rakúsku.
Napíš autorovi
|