Pro Dive Chorvátsko 
 

Cestovné kompenzátory vztlaku

                                                                                                                                  Pridané 24.1.2013

 

Alebo aj cestovné kompenzátory vztlaku (ako ich správne po slovensky nazývame), sú vyvažovacie zariadenia, ktoré sú primárne určené na potápačské výlety do destinácií, kam sa prepravujeme prevažne letecky. Ich hlavnou charakteristikou je preto jednoduchosť, malý objem po „zbalení“ do subtílneho balíčka a predovšetkým hmotnosť do 3 kg. Práve posledné dve vlastnosti rozhodujú vo chvíľach, keď sa balíme do cestovného vaku za ďalším potápačským dobrodružstvom.


Pre koho vlastne sú?

V prvom rade pre potápačov, spoliehajúcich sa radšej na vlastný výstroj, ktorému dávajú prednosť pred technikou z požičovní a škôl základní roztrúsených po celom svete. Títo jedinci sú na svoj výstroj zvyknutí, poznajú jeho stav, technické možnosti a v neposlednom rade tiež čosi ušetria na cene zápožičného.


Koncept

Z hľadiska konceptuálneho, na trhu „cestovných“ kompenzátorov sú zastúpené všetky 3 varianty vztlakových zariadení:
- vesty (ADV modely)
- krídla (wings)
- hybridy (využívajúce prvky oboch predchádzajúcich skupín)

Domnievame sa, že z hľadiska ich jednotlivých vlastností, sa nedá jednoznačne určiť ich výhodnosť či nevýhodnosť pre „cestovné“ účely. Použitie niektorého z uvedených variantov preto spadá do sféry osobných preferencií každého jednotlivca.


Hmotnosť

Ako sme vyššie spomenuli, cestovnými nazývame tie kompenzátory vztlaku, ktorých hmotnosť je menšia ako 3 kg. V časoch, keď letecké spoločnosti stále prísnejšie obmedzujú povolenú hmotnosť batožiny, je váha potápačského vaku a stres pri Check-In procedúrach čoraz väčším strašiakom. Čoraz viac limitujú povolenú (rozumej – bezplatnú) hmotnosť batožiny, preto sa ráta každých ušetrený gram.


Objem

Podľa fantázie konštruktérov, ale aj spôsobe spracovania, sa dajú cestovné kompenzátory často poukladať do minimálneho objemu. Jedným z rozhodujúcich faktorov býva „tuhosť použitého materiálu nafukovaciehoho vaku, ale aj typ remeňa na upevnenie fľaše a ďalších popruhov. Práve tieto vlastnosti cestovných kompenzátorov sa zídu vtedy, ak sa snažíme ich poukladať do potápačského vaku. Na druhej strane, vždy stojí za pokus ich uložiť aj v rozprestrenom tvare, v ktorom môžu mať prekvapujúco menší objem ako zrolované.


Vztlak

Nielen v prípade cestovných kompenzátorov platí formulka, že „čím teplejšia voda, tým tenší oblek a tým menej olovených záťaží“, pretože tým menšia je potreba vztlaku. Potápačskí teoretici a odborníci píšuci do potápačských časopisov väčšinou udávajú vztlakovú silu pri „priemernej“ veľkosti kompenzátora – čísla „M“. Zhodujú sa v tom, že v prípade studeno vodného chápania kompenzátora (potreba veľkoobjemových zásobníkov, dva ventily, k nim prislúchajúce regulátory) by mala byť vztlaková sila minimálne 16,5 kg.

Naproti tomu, v prípade v tomto článku rozoberaných teplovodných „cestovných“ postačí len 9 kg. Pravda aj tu platí, že je veľký rozdiel medzi hodnotami, ktoré sú merané len zavesením „holého“ kompenzátora do vodného priestoru a hodnotami, ktoré dosahuje BCD pri osadení fľaše a s manekýnom, ktoré pôvodne deklarovaný objem značne redukujú.


Chrbtová opora

Všeobecne (a to aj v prípade cestovných, či celoročných kompenzátorov vztlaku) platí, že sa producenti mohli vydať dvojakou cestou. Prvou z nich je takzvaný „hardpack“, u ktorého ide o plastovú konštrukciu, tvoriacu kostru celého vztlakového zariadenia. Druhou „softpackovou“ alternatívou je len zhotovenie chrbtovej platne z mäkšieho, penového materiálu. Oboje môžu byť doplnené o vystuženie platne v krížovej oblasti.

Plusy verzus mínusy, sú aj v tomto prípade jasné. Na jednej strane je pevnejšie a najmä komfortnejšie nosenie kompenzátora a na druhej nižšia hmotnosť za súčasnej minimalizácie objemu. Nehľadiac na sekundárny aspekt, keď zložité a viackomponentné výstuže oveľa dlhšie schnú. Rýchlejšie vysušenie oceníme, najmä vtedy ak sa balíme na konci lodného zájazdu pred odletom.


Materiál

Druh a hrúbka použitého materiálu neurčuje len jeho gramáž ale aj pevnosť a odolnosť vesty. Práve v prípade cestovných variantov BCD sa často stretávame s tenšími a menej trvácnymi materiálmi. Iste, nevydržia toľko ako hardcorové krídla pre jaskynné potápanie! Nikto tiež od nich neočakáva, že vydržia 1000 ponorov! Ale dobrou správou je, že tenšie materiály oveľa rýchlejšie schnú.


Záťaže

Aj v oblasti cestovných BCD sa vyrábajú oba varianty: obyčajné, pri ktorých predpokladáme použitie záťažového opasku ako aj integrované, vybavené dodatočnými kapsami na uloženie olovených záťaží. Každý poskytovateľ potápačských služieb ponúka v potápačských balíčkoch okrem fľaše aj opasok so záťažami. Aj preto je kompenzátor bez prídavných vrecák na olovo ľahším variantom – a práve o hmotnosť sa v prípade cestovných kompenzátorov hrá.

Odpovede na túto otázku však treba hľadať v predpokladanej teplote vody. Ak sa jedná o trópy, nielen neoprénu ale aj olova bude menej. Situácia bude preto odlišná v destináciách, kde sa predpokladá 5-7mm hrubý oblek a k tomu adekvátne množstvo olova. Vtedy pravdepodobne každý skúsenejší potápač, siahne po integrovaných záťažiach.


Doplnky

Ako bolo spomenuté, konštruktéri cestovných kompenzátorov sa snažia znižovať ich hmotnosť aj minimalizáciou použitých prvkov. Menej je aj doplnkov, ku ktorým patria „D“ krúžky, pracky, zipsové uzávery atď. Pochopiteľne priaznivci jednoduchých riešení pri takomto koncepte plesajú. Na druhej strane stoja jedinci, ktorí jednoducho radi nasávajú atmosféru v potápačských obchodoch, pravidelne si čosi kupujú, svoj výstroj si kontinuálne dopĺňajú a nadobudnuté doplnky im jednoducho robia radosť. Tak – tu sa treba asi rozhodnúť.


Popruhy

Najmä v prípade „softpackových“ modelov je potrebné mať na zreteli, že bude výhodnejšie ak bude kompenzátor vybavený dvoma popruhmi na upevnenie fľaše. Celý systém bude stabilnejší a veľmi pravdepodobne aj lepšie sedieť na chrbte potápača. V snahe minimalizovať hmotnosť, sa niektorí producenti uchyľujú aj k opatreniu, že u prsných kompenzátorov sú popruhy bez otvárateľných praciek.


Cena

Kúpou „cestovného kompenzátora“ jeho majiteľ v porovnaní s tým „celoročným“ výrazne ušetrí. V prvom rade je to nadobúdacia cena, ktorá je zvyčajne oproti masívnym a stálym BCD aj o tretinu nižšia. Sekundárne, vlastniť cestovné BCD znamená väčšiu šancu zmestiť sa do váhových limitov leteckých spoločností, bez potreby extra platieb za nadváhu batožiny pred odletom na letiskách.

Ceny cestovných kompenzátorov variujú podľa hmotnosti, vztlaku, koncepcie stavby výbavy a ďalšieho príslušenstva od 300 Eur – 450 Eur.


Modely na trhu

Do tejto kategórie kompenzátorov zaraďujeme napríklad:
• AERIS Reef Rider
• AERIS 5 Oceans
• AERIS Jetpack Travel
• AQUA LUNG Zuma
• BEUCHAT Masterlift Voyager
• CRESSI Travellight
• CRESSI Air Travel
• DIVE RITE TravelPac
• DIVE RITE TransPac XT
• DIVE RITE Voyager Pac
• HOLLIS Ride Wing Travel
• MARES Prestige MRS Plus
• MARES Hybrid ProTec
• OCEANIC Islander
• OCEANIC BioLite Travel
• RALF TECH Travellight Tech
• SEASOFT TravLite
• SEAQUEST Passport
• SEAC SUB Comfort Plus
• SCUBAPRO T-Sport Plus
• SCUBAPRO Geo
• SCUBAPRO Litehawk
• SHERWOOD Ventura
• SUBGEAR Drake
• TUSA Passage
• ZEAGLE Express Tech DeLuxe
• ZEAGLE Covert


Slovo na záver

Napriek odľahčenej konštrukcii a menšiemu počtu doplnkov, musia aj cestovné kompenzátory pochopiteľne spĺňať svoju najdôležitejšiu úlohu – poskytovať svojmu majiteľovi dostatočný vztlak. V prípade tejto kategórie, je požadovanou hodnotou minimálne 9 kg.

Ale čo sú nám platné nízka hmotnosť a subtílne rozmery, ak kompenzátor „nepasuje“ na tele potápača? Žiaduce sú preto aj: stabilný „sedenie“ na potápačovi a primeraný strih. Svoju formu by mal kompenzátor držať aj v nafúknutej polohe.

 


Ernest Tumann

Člen redakčnej rady SCUBA.SK. Prvý ponor pod hladinu absolvoval
už v roku 1978. Ako dlhoročný potápač sa intenzívne venuje najmä
výrobe a vývoju potápačského materiálu, výstroja a pomôcok.
Publikuje v časopisoch aj internete. V súčasnosti žije v Rakúsku.

Napíš autorovi


 

© 2010 - Všetky práva vyhradené
Posledná zmena 11. februára 2017